Συχνές Ερωτήσεις

Τι είναι η έρευνα ICCS;

H διεθνής έρευνα ICCS αποτελεί ένα ερευνητικό πρόγραμμα το οποίο διερευνά τους τρόπους με τους οποίους οι νέοι/νέες προετοιμάζονται ώστε να αναλάβουν τον ρόλο τους ως ενεργοί πολίτες. Επικεντρώνεται σε έννοιες, στάσεις, συμπεριφορές και στοιχεία για συστήματα αξιών σχετικά με την πολιτότητα.

Από ποιους διεξάγεται η έρευνα;

Η έρευνα πραγματοποιείται από τον διεθνή οργανισμό IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) και το Πανεπιστήμιο του Bath. Το Πανεπιστήμιο του Bath συντονίζει την έρευνα ICCS 2027, σε στενή συνεργασία με τον ΙΕΑ και τα εθνικά κέντρα των συμμετεχόντων χωρών.

 Από πότε διεξάγεται η έρευνα ICCS;

Η πρώτη έρευνα ICCS είχε διεξαχθεί το 2009 με τη συμμετοχή 38 χωρών και ακολούθησε η ICCS 2016 με τη συμμετοχή 24 χωρών. Πριν τις συγκεκριμένες έρευνες είχαν προηγηθεί δύο άλλες, η Six Subject Survey το 1971 και η Civic Education Study το 1999, οι οποίες θεωρούνται ορόσημα για τη δημιουργία της έρευνας ICCS. Ο τρίτος κύκλος της έρευνας διεξήχθη το 2022, με τη συμμετοχή 23 χωρών, ενώ ο τέταρτος κύκλος (ICCS 2027) βρίσκεται σε εξέλιξη.  

Ποιος είναι ο σκοπός της έρευνας;

Η έρευνα ICCS έχει σχεδιαστεί για να δώσει απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα που ενδιαφέρουν στην εκπαίδευση για την πολιτότητα:

- Παρέχουν τα σχολεία ευκαιρίες συμμετοχής σε διεργασίες ανοιχτού διαλόγου για προώθηση γνώσεων, στάσεων και εμπλοκής στα κοινά;
- Πώς αντιμετωπίζουν οι έφηβοι/έφηβες διάφορα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα καθώς πλησιάζουν την ηλικία ψήφου;
- Πώς η αυξανόμενη επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζει την εμπλοκή/συμμετοχή των πολιτών στα κοινά;

Ποια είναι η συνεισφορά της έρευνας;

Οι χώρες σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν επίμονες και νέες προκλήσεις στην εκπαίδευση των νέων για την πολιτότητα. Η συμμετοχή στην έρευνα ICCS θα προσφέρει αξιόπιστα συγκριτικά δεδομένα σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα μάθησης και θα βοηθήσει στη διαμόρφωση εκπαιδευτικής πολιτικής. Η έρευνα ICCS 2027, χτίζοντας στα αποτελέσματα των προηγούμενων κύκλων (ICCS 2009, ICCS 2016, και ICCS 2022) στοχεύει στο να βοηθήσει τις χώρες να πετύχουν τους δικούς τους εθνικούς στόχους για την εκπαίδευση των πολιτών, παρακολουθώντας ταυτόχρονα την πρόοδο ως προς τους στόχους της UNESCO για την αειφόρο ανάπτυξη (Sustainable development goals - SDG).

Ποιοι συμμετέχουν στην έρευνα;

Στην έρευνα συμμετέχουν μαθητές/μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου. Σε κάθε χώρα,  λαμβάνουν μέρος  περίπου 3000 μαθητές/μαθήτριες, 15 εκπαιδευτικοί από κάθε σχολείο - ανεξαρτήτως ειδικότητας - καθώς και ένα άτομο από τη διευθυντική ομάδα. Για πρώτη φορά, η έρευνα θα διεξαχθεί και στη Β΄ Λυκείου/Τεχνικής Σχολής, με τη συμμετοχή περίπου 12 χωρών, ανάμεσα στις οποίες και η Κύπρος.  

Πώς επιλέγονται οι συμμετέχοντες/ουσες στην έρευνα;

Το δείγμα επιλέγεται με τυχαία στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε επίπεδο σχολικής μονάδας και στη συνέχεια γίνεται τυχαία επιλογή τμήματος/τμημάτων και εκπαιδευτικών από την κάθε σχολική μονάδα που έχει επιλεγεί.

Ποια εργαλεία χρησιμοποιούνται για τη διεξαγωγή της έρευνας;

Για τη συλλογή των δεδομένων της έρευνας χρησιμοποιούνται τα παρακάτω εργαλεία:

B' Γυμνασίου:
- Δοκίμιο μαθητή/μαθήτριας (γνωστικές διαδικασίες)
- Ερωτηματολόγιο μαθητή/μαθήτριας (στάσεις, αντιλήψεις και συμπεριφορές)
- Ερωτηματολόγιο μαθητή/μαθήτριας μόνο για χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης 
- Ερωτηματολόγιο εκπαιδευτικού
- Ερωτηματολόγιο σχολείου

Β΄Λυκείου/Τεχνικής Σχολής

- Ερωτηματολόγιο μαθητή/μαθήτριας (στάσεις, αντιλήψεις και συμπεριφορές)
- Ερωτηματολόγιο σχολείου

Πότε θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της έρευνας;

Τα αποτελέσματα της έρευνας ICCS 2027 αναμένεται να ανακοινωθούν περί τα τέλη του 2028.